Nieuwsbrief september

11 oktober 2024

In de nieuwsbrief van september lees je alles over: regeling lage-inkomensvoordeel (LIV) vervalt per 2025, loonkostenvoordeel oudere werknemers afgebouwd 2025 en geen verplichte duurzaamheidsrapportage.

Regeling lage-inkomensvoordeel (LIV) vervalt per 2025

De regeling verlaagt de loonkosten voor werkgevers voor medewerkers met een laag loon tot maximaal € 1.000 per medewerker per jaar. Voor 2024 kun je nog aanspraak maken op LIV voor medewerkers die rond het minimumloon verdienen, maar per 1 januari 2025 vervalt de regeling.



Op basis van de verloonde uren in loonaangiften ziet de Belastingdienst automatisch voor welke medewerkers er recht op LIV is. De uitbetaling van het LIV 2024 vindt plaats in 2025. Let op de ontvangst is ruim een half jaar later. In 2026 is er geen lage-inkomensvoordeel meer.


LKV: Loonkostenvoordeel oudere werknemers afgebouwd 2025


Het loonkostenvoordeel (LKV) is een tegemoetkoming voor werkgevers die één of meer oudere werknemers met een uitkering of werknemers met een arbeidsongeschiktheidsuitkering of arbeidsbeperking in dienst nemen dan wel houden. Voor oudere werknemers wordt het LKV per 1 januari 2025 afgebouwd.


Dit betekent in 2025 een verlaging van het loonkostenvoordeel voor oudere werknemers voor dienstbetrekkingen die begonnen ná 1 januari 2024 naar € 1,35 per verloond uur en afschaffing per 1 januari 2026. Voor dienstbetrekkingen die begonnen vóór 1 januari 2024 blijft het LKV € 3,05 per verloond uur met een maximum van € 6.000 per kalenderjaar tot het einde van de looptijd van maximaal 3 jaar.


De werknemer vraagt binnen 3 maanden na het in dienst komen een doelgroepverklaring LKV aan. De werkgever vraagt loonkostenvoordeel aan bij de loonbelastingaangifte.


Geen verplichte duurzaamheidsrapportage? Let op de uitvraag van banken en klanten.


De nieuwsberichten beginnen op gang te komen over de verplichte duurzaamheidsrapportages. Hoewel voor een grote groep aan MKB-ondernemingen er geen verplichte duurzaamheidsrapportage nodig is gaat de uitvraag van bedrijven/instanties die wel onder deze Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) vallen groter worden.


Wat betekent dit? Grote bedrijven gaan kritischer kijken naar hun toeleveranciers. Waar komen producten vandaan en hoe duurzaam dit is. Environmental, Social & Governance (ESG) zijn de pijlers waarop dit is gebaseerd.


Sinds medio 2024, biedt Amolé diensten aan op het gebied van duurzaamheidsrapportages. Amolé brengt samen met de ondernemer de ESG-pijlers in kaart en zet dit om in duurzaamheidsrapportages die je bij jouw jaarrapport kunt voegen. De bank zal hier blij mee zijn.


Meer informatie


Neem gerust contact met ons op voor vrijblijvende informatie of vragen.



door Amolé BV 11 maart 2025
Let op dat je alle in- en verkoopfacturen met een factuurdatum van vóór 1 april 2025 bij ons aanlevert vóór 15 april 2025 , zodat wij de BTW kunnen verwerken. Vóór 30 april 2025 moet de BTW aangifte ingediend èn betaald zijn! Je ontvangt per e-mail van ons bericht over jouw BTW aangifte. Let er goed op dat je deze tijdig leest! Geen mail? Check jouw spam-box! Heb je vragen, neem gerust contact met ons op. Meer weten? Wil je meer weten over dit onderwerp of heb je vragen? Neem contact met ons op.
door Amolé BV 11 maart 2025
Let op: Belastingdienst voert extra controle uit op zakelijke kosten in aangiften (met name bij eenpersoons BV’s) In 2025 gaat de belastingdienst extra aandacht besteden aan de beoordeling van zakelijk kosten. Bij controles van ingediende aangiften blijkt dat kostenposten regelmatig verkeerd worden verwerkt en dat leidt tot correcties. Bij de beoordeling van de vraag of kosten aftrekbaar zijn, let de belastingdienst op het motief waarmee de kosten zijn gemaakt. Als duidelijk is dat de kosten volledig zijn gemaakt voor de zakelijke belangen van de onderneming, accepteren zij deze kosten als aftrekpost. Veel van de correcties hebben betrekking tot privéuitgaven die ten onrechte worden opgevoerd als zakelijke kosten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan schilderwerk van de privéwoningen, bonnetjes van de McDonald’s met kindermenu’s op de zaterdagavond, abonnementen bij sportschool of streamingsdiensten, werkruimte thuis, etc. Wat zijn zakelijke kosten? Zakelijke kosten kunnen volledig worden afgetrokken van de opbrengsten. Het zijn die kosten die rechtstreeks op de onderneming betrekking hebben, dus die nodig zijn voor de uitoefening van je onderneming. Alle andere kosten zijn niet aftrekbaar! Zie voor voorbeelden zakelijke kosten: Zakelijke kosten Sommige kosten hebben zowel een zakelijk als een persoonlijk karakter, waarvan alleen het zakelijke deel aftrekbaar is. Welk deel dat is, lees je in het overzicht van mogelijk aftrekbare kosten Meer weten? Wil je meer weten over dit onderwerp of heb je vragen? Neem contact met ons op.
door Amolé BV 11 maart 2025
De Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA) is bedoeld om schijnzelfstandigheid te voorkomen en duidelijkheid te geven over de relatie tussen opdrachtgevers en zelfstandigen (ZZP'ers). Tot nu toe was de handhaving beperkt, maar vanaf 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst hier strenger op toezien. Waar moet je op letten? Het Deliveroo-arrest benoemt 9 belangrijke punten die bepalen of iemand als zelfstandige werkt of eigenlijk een werknemer is. 1. Aard en duur van het werk Een resultaatsverplichting (werken met een afgesproken eindresultaat) wijst op ondernemerschap. Een inspanningsverplichting (je moet alleen komen werken) lijkt meer op een dienstverband. Zorg dat een opdrachtnemer ook aansprakelijkheid en risico draagt. 2. Vrijheid in werktijden Hoe meer vrijheid in werktijden, hoe meer het op zelfstandig ondernemerschap lijkt. Soms is overleg nodig, maar leg dit duidelijk vast. 3. Is de opdrachtnemer onderdeel van de organisatie? Hoe meer iemand integreert in een bedrijf, hoe groter de kans op een dienstverband. Als het werk een belangrijk onderdeel van het bedrijf is, kan dit ondernemerschap beïnvloeden. 4. Persoonlijke uitvoering van het werk Soms wordt specialistische kennis gevraagd, waardoor persoonlijk uitvoeren nodig is. 5. Hoe worden afspraken gemaakt? Kan de opdrachtnemer onderhandelen of bepaalt de opdrachtgever alles? Meer onderhandelingsruimte wijst op ondernemerschap. 6. Hoe wordt de beloning bepaald? Wie bepaalt het tarief? Wordt er onderhandeld? 7. Hoe hoog is de beloning? Een hogere beloning wijst op specialisme en ondernemerschap. Een lage beloning, vergelijkbaar met loondienst, wijst meer op een dienstverband. 8. Draagt de opdrachtnemer risico? Wie betaalt als het fout gaat? Als de opdrachtgever het risico draagt, lijkt het op loondienst. Als de opdrachtnemer het risico draagt, lijkt het op ondernemerschap. 9. Gedraagt de opdrachtnemer zich als ondernemer? Heeft de opdrachtnemer een website, verzekeringen, reclame, meerdere opdrachtgevers, bedrijfskleding of eigen gereedschap? Het Uber-arrest: Gedraagt de opdrachtnemer zich als ondernemer? De Hoge Raad heeft hierin geoordeeld dat ondernemerschap (hoe gedraagt de werkende zich in het economische verkeer) van groot belang is. Denk aan wat hierboven is genoemd bij punt 9 als belangrijke punten. Dit kan de doorslag geven om te beslissen dat er sprake is van een opdrachtovereenkomst in plaats van een arbeidsovereenkomst. Wat kun je doen? Het totaalplaatje is belangrijk. Probeer zoveel mogelijk aan de voorwaarden voor ondernemerschap te voldoen. De belastingdienst controleert altijd aan de hand van de feitelijke omstandigheden. Afwijken van de gesloten overeenkomst brengt risico’s met zich mee. Op de website van de Belastingdienst vind je modelovereenkomsten die je kunt gebruiken: Voorbeeldovereenkomsten Belastingdienst Meer weten? Wil je meer weten over dit onderwerp of heb je vragen? Neem contact met ons op.